Podczas całego procesu dbaliśmy o bezpieczeństwo transakcji. Spotkanie u notariusza jest przyjemną formalnością, na której nasza praca się nie kończy. Dowiedz się więcej z naszego bloga lub spotkaj się z nami osobiście.
Wydawać by się mogło, że sam akt notarialny przeniesienia własności nieruchomości na nowego nabywcę zamyka proces sprzedaży i zarówno sprzedający, jak i kupujący mogą mieć już spokojną głowę. Byłoby wspaniale, gdyby faktycznie tak to wyglądało. Sprawy sprzedaży i zakupu nieruchomości nie kończą się jednak na akcie notarialnym. Nowy właściciel musi zatem dokonać jeszcze wielu, często nieoczywistych czynności, szczególnie dla tych, którzy kupują nieruchomość pierwszy raz w życiu.
Do finalizacji całego procesu sprzedaży nieruchomości należą następujące czynności:
- Złożenie przez kupującego wpisu hipoteki do księgi wieczystej oraz dostarczenie aktu notarialnego do doradcy kredytowego lub bezpośrednio do banku, w którym nabywca wziął kredyt
Te dokumenty obowiązują w przypadku zakupu nieruchomości z rynku wtórnego. Najważniejszym etapem zaciągnięcia kredytu hipotecznego jest wpis hipoteki do księgi wieczystej. Należy go złożyć jak najszybciej, zaraz po podpisaniu aktu notarialnego. W następnej kolejności dostarcza się do doradcy kredytowego lub bezpośrednio do banku, w którym pobierany jest kredyt, akt notarialny oraz dokument stanowiący o tym, iż wniosek o ustanowienie hipoteki na rzecz banku został złożony. Wspomniany wniosek można złożyć samodzielnie w Wydziale Ksiąg Wieczystych lub poprosić o to notariusza, u którego dokonywany był akt notarialny.
- Zgłoszenie kupna nieruchomości do Urzędu Skarbowego i opłacenie podatku
Podatek od nabycia nieruchomości, czyli podatek PCC od czynności cywilnoprawnych w praktyce opłaca notariusz zaraz po podpisaniu aktu notarialnego. Pobiera on opłatę w wysokości 2% ceny sprzedaży, następnie odprowadza podatek, a odpis aktu notarialnego przesyła do właściwego Urzędu Skarbowego.
- Oficjalne przekazanie nieruchomości nowemu nabywcy, dobrze spisany protokół zdawczo-odbiorczego
Bardzo ważnym jest, aby fizyczne wydanie nieruchomości nastąpiło po uiszczeniu przez kupującego całej ceny sprzedaży. Jeżeli kupujący dokonuje przelewu z konta w innym banku, trzeba wziąć pod uwagę fakt, iż przelew ten nie wpłynie od razu na konto sprzedającego. Należy więc uzgodnić szczegóły wpłaty kupującego jeszcze przed aktem notarialnym. W przypadku, gdy kupujący posiłkuje się kredytem sprzedający musi cierpliwie czekać na wpłynięcie pieniędzy na jego konto. Jesteśmy od tego, aby przypilnować i sprawić, by sprzedający miał pieniądze na koncie jak najszybciej. Mając już informację, że środki są na rachunku bankowym, ustalamy z dwiema stronami transakcji datę wydania nieruchomości zgodnie z zapisami w akcie notarialnym, którego zapisy tworzone były w oparciu o nasze sugestie.
Protokół zdawczo-odbiorczy to nieodzowny dokument, potrzebny obu stronom transakcji przy przekazywaniu nieruchomości nowemu właścicielowi. Powinien zawierać przede wszystkim informacje o stanie liczników na dzień przekazania nieruchomości. Oprócz tego wpisuje się w niego wszelkie informacje dotyczące stanu nieruchomości, wyposażenia czy ilości przekazywanych kluczy. Prawidłowe wypełnienie go spowoduje sprawne przepisanie mediów na nowego właściciela nieruchomości, a tym samym odciąży sprzedającego od obowiązku stawiania się w biurach dostawców mediów w celu wyjaśnień lub ponownego składania podpisów.
- Przygotowanie i uzupełnienie dokumentów dla dostawców mediów (np. prądu, gazu)
Wraz z protokołem zdawczo-odbiorczym sprzedający powinien przygotować dla kupującego odpowiednie dokumenty i protokoły wydrukowane bezpośrednio ze stron internetowych dostawców mediów, takich jak prąd czy gaz. Każde bowiem biuro rządzi się swoimi prawami i ma osobne druki do wypełnienia. My, jako biuro nieruchomości, dbamy o to, aby dokumenty te były przygotowane bezbłędnie.
- Przeniesienie umów z dostawcami mediów na nowego właściciela
Po wypełnieniu wyżej wspomnianych druków, kupujący powinien udać się do siedzib wszystkich dostawców mediów w celu przepisania umowy na siebie. Pilnujemy, aby tego dokonał w jak najszybszym czasie.
- Podatek dochodowy
Podatek dochodowy w wysokości 19% należy uiścić od razu po sprzedaży nieruchomości. Istnieją jednak pewne sposoby, aby go uniknąć. Skontaktuj się z nami, a podpowiemy Ci w jakich sytuacjach nie jesteś zobowiązany do zapłaty tego podatku.
- Wykreślenie hipoteki
Co w przypadku, gdy nieruchomość, którą chcesz sprzedać kupiłeś w oparciu o kredyt hipoteczny?
Otóż przed dokonaniem sprzedaży należy otrzymać od banku zgodę, tzw. promesę na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej po spłacie zobowiązania do banku, a po transakcji zwraca się do sądu z wnioskiem o wykreślenie tej hipoteki.
Jak widzisz samo podpisanie aktu sprzedaży wcale nie oznacza, że czynności związane z procesem sprzedaży nieruchomości skończyły się. Madro Real Estate to zespół doświadczonych i posiadających wiedzę agentów nieruchomości. Jesteśmy dla Ciebie po to, abyś nie musiał się martwić o wszystkie formalności oraz, abyś uniknął przykrych następstw prawnych i finansowych.
Pragniemy zauważyć, iż jesteśmy z Tobą od początku do samego końca. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie możesz osobiście uczestniczyć w tym procesie, żyjesz w innym mieście lub państwie i nie masz czasu lub możliwości przyjechania do miasta, w którym znajduje się Twoja nieruchomość na sprzedaż, nie masz czasu na załatwiania formalności oraz stawienie się na akcie notarialnym, możesz śmiało przekazać nam pełnomocnictwo do wykonania wszystkich potrzebnych czynności związanych ze sprzedażą Twojej nieruchomości. Efektem końcowym takiej współpracy są pieniądze za sprzedaną nieruchomość na Twoim koncie oraz zaoszczędzony czas.
Dodatkowym bonusem jaki możemy Ci zaoferować jest współpraca z takimi usługodawcami jak:
- firmy przeprowadzkowe – pomogą Ci opróżnić mieszkanie jeśli będziesz tego potrzebował;
- firmy sprzątające – wysprzątają Twoją nieruchomość przed jej sprzedażą;
- firmy remontowe i złote rączki – zrobią delikatny, bądź gruntowny remont Twojej nieruchomości, w celu podwyższenia standardu oraz ceny;
- home stagerzy – konsultacja z nimi otwiera oczy na to jak diametralnie można zmienić przestrzeń poprzez delikatne odświeżenie oraz dodatki. Jeśli trzeba doskonale przygotują Twoją nieruchomość na sprzedaż. Jako ciekawostkę dodajemy, iż profesjonalny home staging sprawia, że wartość nieruchomości wzrasta minimum o 12%, a czas sprzedaży jej skraca się aż o 40%!
Z powyższych bonusów, jak i z usług doświadczonych firm ubezpieczeniowych czy doradców kredytowych współpracujących z nami, mogą jak najbardziej skorzystać również klienci kupujący, do czego gorąco zapraszamy.